سوالات متداول مشتریان

   
به دلیل پرسش های زیادی که از سوی مشتریان گرامی مطرح شد، تصمیم گرفتیم پرسش های مشابه را در قالب سوالات متداول در این بخش قرار دهیم.

سختی سنج SHAAB D1 به چه روشی سختی سنجی می کند؟

 این سختی سنج  از طریق پدیده برجهندگی طبق روش Leeb کمیت سختی فلز را اندازه گیری می کند و از طریق جدول برابری کمیتهای سختی (طبق استانداردها)، سختی اندازه گیری شده را به برینل Brinell) HB)، ویکرز Vickers) HV)، راکول Rockwell C) HRC- C) و راکول Rockwell B) HRB - B) نمایش می دهد. در روش LEEB،  پرتابه(Impact Device) (معادل ایندنتور در روشهای استاتیک) به سطح فلز پرتاب شده و از سوی فلز، باز پس زده می شود. نسبت سرعت رفت و برگشت پرتابه با سختی فلز مرتبط بوده و این ارتباط با واحد LEEB معرفی می شود.

سختی سنج SHAAB D1 بر چند نوع است و تفاوت آنها در چیست؟

SHAAB D1 در دو نوع پرتابه استاندارد (2.5گرمی) و پرتابه سبک (1گرمی) ارایه می شود. از پرتابه نوع استاندارد برای سختی سنجی قطعات با ضخامت بیش از 0.5 میلیمتر(کوپل شده) و از پرتابه سبک برای سختی سنجی قطعات با قطر بیش از 0.3 میلیمتر(کوپل شده) و وزن 60 گرم(کوپل شده) استفاده می شود. همچنین استفاده از پرتابه سبک برای قطعاتی که صافی سطح مناسبی ندارند توصیه نمیشود.اگرسختی قطعه کار کم باشد،ضخامت مجاز افزایش می یابد.

قطعات سمانته شده نیز از قانون فوق پیروی می کنند.

برای قطعت نازک و سخت،باید از کوپلینگ سخت استفاده کرد.

 کوپل کردن قطعات باید توسط گریس به قطعه ای فلزی با حداقل ضخامت 30 میلیمتر و وزن نیم کیلوگرم انجام شود. همچنین دو سطح کوپل شده باید کاملا مسطح باشد. حداقل قطر و وزن قطعات کوپل شده بستگی به سختی و نوع فلز دارد و می تواند کمتر از مقادیر داده شده نیز باشد.قطعات گرد باید با قطعات انحنا دار کوپل شوند

سختی سنجی قطعات با ضخامت بیش از 22 میلیمتر و وزن بیش از 200 گرم برای سختی سنج با پرتابه استاندارد نیاز به کوپل ندارد.
سختی سنجی قطعات با ضخامت بیش از 14میلیمتر و وزن بیش از 100 گرم برای سختی سنج با پرتابه سبک نیاز به کوپل ندارد.
باید توجه کرد سختی سنجی قطعات سنگین از قبیل قالبهای تزریق پلاستیک، میز ماشین های ابزار، غلتک های نورد و اجزای ماشین آلات بزرگ که حرکت دادن آنها مشکل می باشد تنها با سختی سنجهای پرتابل امکان پذیر است.

قطعات لوله ای شکل،میتوانند ضخامت کمتری داشته باشند.

استفاده از پرتابه سبک برای قطعاتی که صافی سطح مناسبی ندارند توصیه نمیشود.


چرا باید نوع فلز را برای سختی سنجی انتخاب کرد؟

سختی سنجی در کمیت LEEB) HLD) احتیاج به انتخاب نوع فلز ندارد. اما برای تبدیل به سایر واحدها باید نوع فلز از قبل مشخص شود. علت آن است که میزان نفوذ ایندنتور ، در روشهای سختی سنجی استاتیک مانند HV, HRC, HRB ,HB ، نسبت به میزان برجهندگی( اساس روش LEEB) در فلزات مختلف، متفاوت می باشد.

HS و LS شامل جه فلزاتی هستند؟

LS - Low Alloy Steel شامل فولادهای کربنی نظیر Ck, VCN,ST…….می باشد. بلوک استاندارد دستگاه نیز از نوع LS است.

HS - High Alloy Steel شامل فولادهای آلیاژی، نظیر فولادهای ایزار،……… SPK ، Toolox،STAINLESS می باشد.

تبدیل واحدهای سختی سنجی به چه صورتی در این دستگاه انجام میگیرد، برای چه فلزاتی موجود است؟
به کمک جداولی که از مراجع استاندارد جهانی استخراج شده و در حافظه دستگاه قرار دارد به شکل اتوماتیک تبدیل واحدHLD(LEEB) p  به سایر واحدها انجام میگیرد. برای فولادها و فولادهای ریخته گری(LS) جداول تبدیل واحدهای HRC, HRB, HV, HB در نظر گرفته شده است. برای فولادهای ابزار سردکار(HS) تبدیل به واحدهای HV , HRC در نظر گرفته شده است. همچنین برای فلزات آلومینیوم، چدن، مس و برنج تبدیل به واحد برینل (HB) در نظر گرفته شده است.

در عین حال ،کاربر می تواند هر جدول تبدیل را به صورت جداگانه برای خود کالیبره نماید.
شرایط آماده سازی برای سختی سنجی چیست؟
موارد زیر برای سختی سنجی توسط دستگاه SHAAB D1 و همچنین سایر سختی سنج ها الزامی است.
    سطح مورد نظر را پولیش دهید و به صافی سطح مناسب (بدست آمده با حداقل سمباده نمره 200) برسانید.
    محل سختی سنجی را از موادی نظیر روغن و گرد و خاک پاک کنید.
    حداقل فاصله بین محلهای سختی سنجی را حداقل دو برابر قطر اثر سختی سنجی انتخاب کنید.
    بر روی یک نقطه دوبار سختی سنجی نکنید.
    پیشانی فلزی سختی سنج را بر روی سطح کاملا عمود کنید و بدون لرزش دست سختی سنجی را انجام دهید

چرا در برخی سختی سنجی ها، سختی کمتر از مقدار مورد انتظار نشان داده می شود؟

در موارد زیر سختی کمتر از مقدار واقعی نشان داده می شود

    کمتر بودن ضخامت قطعه از میزان مجاز و یا کوپل نامناسب
    کمتر بودن وزن قطعه از وزن مجاز و یا کوپل نا مناسب
    مناسب نبودن پولیش و صافی سطح
    عدم انتخاب صحیح نوع فلز
    لرزش دست هنگام سختی سنجی
   

چرا در برخی سختی سنجی ها، سختی بیشتر از مقدار مورد انتظار نشان داده می شود؟

در موارد زیر سختی بیشتر از مقدار واقعی نمایش داده می شود.

    سختی سنجی دوباره در یک نقطه
   
    کالیره نبودن دستگاه

    عدم انتخاب صحیح نوع فلز

چرا پیغام None پس از سختی سنجی نمایش داده می شود؟

به دو علت این پیغام ظاهر می شود
1 . اگر عدی به دست آمده در سختی سنجی خارج از میزان تعریف شده باشد، این پیغام داده می شود. برای نوع فلزات به غیر از LS وHS این محدودیت بیشتر است. جدول کمیت ها و فلزات در دفترچه راهنما محدوده اندازه گیری را نشان می دهد و موارد خارج از آن شامل پیغام None  می باشد.

بطور مثال برای چدن سخت کاری شده تا میزان 60HRC باید نوع فلز را LS انتخاب کنید و اگر نوع فلز GG انتخاب شود بعد از تست پیغام None ظاهر خواهد شد.

2. نفوذ آلودگیهایی نظیر براده و روغن به داخل پرتابگر نیز باعث اختلال در سختی سنجی و ظاهر شدن پیغام None می شود. باید درپوش فلزی پرتابگر را باز کنید و توسط برس تمیز کننده و به کمک اسپری تمیز کننده خشک(کنتاکت شور) یا بنزین یا...داخل لوله پرتابگر را تمیز کنید. برای شستشوی بهتر می توانید بعد از باز کردن درپوش فلزی با فشردن دکمه تست، پرتابه را خارج کنید و شستشو را انجام دهید.(توجه کنید که باید بلافاصله بعد از فشردن دکمه تست پرتابه را با دست و یا یک جسم نرم مهار کنید تا از مفقود شدن آن جلوگیری شود)

میزان شارژ و ماندگاری باتری دستگاه چه میزان است؟

باتری دستگاه از نوع Li-Polymer بوده و بسیار با دوام است . در زمان شارژ کامل دستگاه می تواند حدود 100 ساعت کار مداوم کرده و 3000 تست انجام دهد. برای شارژ کامل زمانی حدود 2 ساعت کافی می باشد.

بعد از چه مدت دستگاه نیاز به کالیبراسیون مجدد دارد؟

گواهینامه کالیبراسیون برای این دستگاه به صورت دو ساله صادر می شود. اما برای حصول اطمینان می توانید قبل از هر دوره سختی سنجی که توسط خود شما تعیین می شود با استفاده از بلوک استاندارد همراه دستگاه صحت اندازه گیری را بیازمایید و در صورت نیاز با استفاده از منوی کالیبراسیون دستگاه، آن را کالیبره کنید.  توجه کنید استفاده مکرر از بلوک استاندارد و سختی سنجی بر روی آن باعث می شود تا سطح بلوک استاندارد بر اثر ضربات دستگاه سخت شده و نتوانید مکان خالی از ضربه بر روی سطح آن بیابید.

بعد از چه مدت پرتابه دستگاه (معادل ایندنتور در روشهای استاتیک) نیاز به تعویض دارد و آیا لازم است یدکی آنرا داشته باشیم ؟

از آنجایی که در روش LEEB به پرتابه نیرویی شدید  وارد نمی شود(مانند آنچه که به ایندنتورها در روشهای استاتیک وارد می شود) عمری بسیار طولانی دارند و احتیاج به تعویض پیدا نمی کنند. تغییرات در شکل و فرم پرتابه بسیار دیر هنگام رخ داده و جزئی می باشد تا جاییکه تنها با کالیبراسیون دستگاه می توان آن را جبران کرد.


تاریخ خبر : 1397/02/08 تعداد دفعات بازدید : 3751  چاپ خبر


: نام

: پست الکترونیک
: متن پیام
: کد امنیتی


ثبت نظر

نظرهای ثبت شده